mandag den 8. september 2014

Promised kuld ankommet

Så kom weekenden hvor jeg håbede der ville ske noget. Og Maiken og Baloo var kommet fra Jylland for at være med til en fødsel, hvis det altså skete. 
De kom om fredagen, og lørdag brugte vi på hygge og en lang gåtur med de hunde, der kunne gå langt, også en lille tur med de gamle og Uha. 
Lørdag aften sad vi og kiggede på Uha som hele dagen igennem har været urolig. Jeg havde som den gode opdrætter taget temperatur på Uha i tide og utide ( ifølge Uha ) Normalt går temperaturen ned under 37 grader når de skal føde også har man ca 1 døgn til at blive klar i. Men Uha gik kun ned på 37 og aldrig under, Ja ja bøger siger jeg bare, de kan skrive så meget, men det er dyr vi har med at gøre, og de gør som det passer dem :-)
kl 2100 snakkede vi om at der nok ikke skete noget før om søndagen, Og om at vi skulle i seng og være klar, alligevel snakkede vi videre, og pludselig kom Uha ind til os og vandet gik. Ok det bliver vist en lang nat. 
Vi gjorde os klar, kaffe, slik, rødvin, fik tisset af, lukket hundene væk, og gik ind i værelset med Uha, her sad vi så og ventede, jeg lagde hende over i fødekassen, næ nej Pia der skal jeg ikke være sagde Uha, og hun gik ud af den og over i hjørnet af værelset, hmmm ikke smart når man så ikke kan være der med hende. 
Her ligger hun meget fornærmet i hjørnet. 

Tiden gik og hun blev mere og mere urolig, der kom opblokning og uddrivning og hvad det nu ellers hedder, Maiken og jeg sad på gulvet og kiggede på hende og hinanden. Kiggede på klokken. 
Pludselig skete der noget, fødslen gik i gang, og første hvalp ville ud, dog var fosterhinden sprunget og den sad faktisk lidt meget fast med snuden ude, jeg bøvlede og bøvlede med at få den ud. Og gik nok også lidt i panik, da jeg jo nødig ville miste Uha. Fik fat i en tlf prøvede at ringe til dyrlægevagten, fik afvide at da det var efter lukketid, skulle man have kontanter eller dankort med ellers kunne man ikke komme ind, og så skulle man høre hvad for et nr man skulle trykke for at komme videre. FUCK her ringer jeg kl lort om natten med panik og en tæve der presser og får ikke den hvalp ud, også skal man alt det igennem, når men pludselig skriger Maiken hun har kraftige veer, og jeg smider røret på og handler, og ud kom en lille merle han, troede han var død, men heldigvis trak han vejret :-) 
Så gik der noget tid, og næste hvalp kom og en til kort tid efter. Maiken var en mega stor hjælp, hun skrev ned hvad jeg sagde hun vejede dem og hun hjalp Uha. 
Her på billede ligger hun hvalpene hen mens Uha får lidt is :-)

Lidt mere vanille is :-)

3 fine hvalpe

Nåååå min først merle hvalp :-)

Selve fødslen varede fra kl 03.25 til 04.14 så var der født 4 hanner. 
1 tricolour og 3 merle, hvoraf den ene er sikker bi blue. 

Søde små hvalpe

Og en mega træt Uha, jeg tror at både Maiken og jeg så lige sådan ud. 

Maiken og første hvalp

Maiken gik ind og sov lidt, og jeg overtog vagten og lavede nogen små ting. 
Et par timere senere kom Maiken igen og vi skulle have lidt morgen mad, så er det skønt med en stor fødekasse hvor der er plads til både Maiken og Uha samt 4 hvalpe. 

Han nr 1


Han nr 2


Han nr 3


Han nr 4

Uha har klaret det hele fint, søndag eftermiddag kom min søde dyrlæge, tjekkede Uha og hvalpene, Roste mig for at holde hovedet koldt, tja gjorde jeg nu også det,..... Havde Maiken ikke været her ved jeg ikke hvad jeg havde gjort, Jeg plejer at tage imod hvalpene selv, men denne gang er jeg så evig Maiken taknemmelig for at hun gerne ville overvære en fødsel og selvfølgelig også fødselen af hendes hvalp, da hun skal have den ene af dem. Hun vidste hvad hun skulle gøre og hun aflæste mig og mine behov, samt bad jeg om noget gik der et split sekund og hun havde hentet det til mig.

TUSINDE TAK MAIKEN :-)

De andre hunde har taget det fint, både Baloo og mine hunde var meget stille, og hele søndagen var der heller ikke meget gang i dem, tror godt de kunne fornemme at de skulle være rolig.

Så nu vil I alle der læser på min blog blive overrendt med billeder og videoer de næste 8 uger af de 4 skønne hvalpe og deres liv her hos mig :-)

Det skal også lige siges kæmpe stort til til Mona og Maria i Sverige som gav mig lov til at låne skønne Mason så disse 4 vidunderlige hvalpe kunne se dagens lys :-)

Ingen kommentarer: