tirsdag den 24. oktober 2017

Agility konkurrence og hyrdning

Fantastisk weekend. Som helt stod i tegnene på Uha`s hvalpe. 
Lørdag havde Supporters Agility Club arrangeret et agility stævne i Ringsted hallen. Det var lille/mellem klasse 1 og 2 om lørdagen. Jeg havde lokket Maiken med Tweety og Sanne med Tobee med, samt skulle jeg selv deltage med Zoomi. 
Var spændt på hvordan et stævne i hallen skulle fungere, men hold nu op det var så godt. Først havde de delt det op så klasse 1 hundene løb alle deres løb færdige, så var der præmie overrækkelse, og derefter kom klasse 2 hundene. 
Og der var en indgang og en udgang, så vores hunde mødte ikke hinanden, der var maks 2 hunde inde i hallen af gange, ingen gøen ingen larm, bare skønt. 
Tweety, Zoomi og Tobee

Alle 3 hunde løb hvad de kunne, hos hver hund var der nogen småfejl, og nogen gode vinter ting at træne på, men hvor er jeg glad for at følge disse 3 blå hunde, og se dem sammen, De er bare de bedste blå fyrer :)
Dejligt at både Maiken og Sanne kom. 

Søndag fortsatte med at være i Uha´s hvalpe tegn, Vi havde arrangeret et hyrdekursus, over hos Jesper Sørensen på fyn. 
Ihhhh hvor jeg glædede mig til at se 6 af Uha hvalpe. 
Mette med Madu, Leila med Karlo, Gitte med Izmoo, Maiken med Tweety, Sanne med Tobee og jeg med Zoomi
Dagen startede med morgenmad og introduktion på hvad hyrdning var, og hvad vi skulle igennem. Spændende, især for mig, jeg er ikke helt vild med får :-) Men hvad gør jeg ikke for mine hunde :-)
Vi startede med at skulle flytte fårene, hvor vi gik efter dem med vores hunde i snor, der var 3 får at flytte rundt på. 
 

Gitte som har Izmoo over ved sig pt, fik lov til at gå ind med hende, og hold nu op, det var en Izmoo jeg ikke kendte og dog, jeg vidste godt hun var en lille bulldozer, og det beviste hun lige. De fik godt nok flyttet rund på fårene :-)
Om eftermiddagen skulle de så på igen, hvor de så skulle på 3 får og her skulle Izmoo være løs. Og wup wup den fødte hyrdehund kom frem i hende. Hun styrede det med hård pote og gøen. Hun viste rigtig gode takter :-)
Tak Gitte for at gå med hende. 

Mette og Madu skulle jo også prøve, og Madu startede lidt stille ud, men så kom den indre hyrdehund frem i ham og han fik godt nok flyttet rundt på fårene. Waow.  Da han om eftermiddagen skulle på dem løse, så viste han lige hvordan det skulle være, Han er klart den mindste i kuldet, men derinde hos fårene var det ikke størrelsen det kom an på. Hold nu op jeg var mega stolt af den lille fyr og hans ejer, De har bare et super sammenarbejde. Flot Mette. 

Så kom Karlo og Leila på. Karlo viste og rigtig gode takter, han flyttede fornemt fårene rundt, Han syntes det var fedt at gå bagefter disse store dyr. Om eftermiddagen var han dog blevet træt. Han havde været på kursus hele lørdagen, og det havde sat sine spor. Vi prøvede endda på at han skulle have hjælp af hans bror Zoomi, men men men. 
Det blev ikke til den store hjælp der,
Men helt sikkert har Karlo det også i sig, han skal bare på dem frisk :-)
Tak Leila for at støtte op om det, og komme den lange vej fra nordjylland. 

Så var det de blå fyrer tur. Tweety, rendte rundt og flyttede fårene, da han om eftermiddagen kom løs på den, vidste han i første omgang dog ikke hvad han skulle med dem, men med stor hjælp fra Jesper, fik Maiken gang i ham. Og pludselig løsrev Tweety sig fra Maiken og kunne arbejde selvstændigt, TOTAL sejt. 

Tobee viste også at han var en hyrdehund, Om formiddagen fik han godt nok flyttet rundt på fårene. Og om eftermiddagen fik han også vist at han kunne flytte rundt på dem, da han også fik løsrevet sig fra Sanne. Det var skønt at se det sammenarbejde Sanne og Tobee har. 

 Så var der Zoomi, jo jo, jeg havde ikke de store forventninger til ham. Men selvfølgelig skulle det prøves, og jeg måtte jo gå med ham ind til mine venner fårene :-) Zoomi gik tur med mig inde hos dem, det var da meget hyggeligt, jeg derimod var rigtig god til at flytte på fårene, også gå imellem dem, jo jo jeg overskred en del grænser. Om eftermiddagen, skulle Zoomi ind og hjælpe Karlo, Men stakkels Karlo, der troede han, at hans store blå bror skulle hjælpe ham, Men Zoomi mente at det havde han mig til. Så Leila og jeg prøvede ihærdigt at flytte de får, intet hjalp. Zoomi er nok ikke helt den fødte hyrdehund :-)


Lamu var selvfølgelig også med. Lamu gik rundt med mig om formiddagen, og hun var ikke hele tiden sikker på at de får var søde, men hun fik dem da flyttet. Om eftermiddagen gik hun med Maiken, der var rigtig gode momenter, men som unghund havde hun også travlt med andre ting, hun skulle kigge på de andre får, løbeænderne og lidt græs hist og her. 
Sød lille pige. 

Som sagt, skulle Zoomi og Karlo gå sammen, men da de ikke rigtig kunne få fårene til at flytte sig, Satte Jesper løbeænder ind, det skulle tænde dem. :-) Tja, Zoomi startede da også op med at rette sig, men da vi så skulle flytte på dem, sagde Zoomi hvad skal vi også gå tur med ænderne. Jo jo vi plejer jo at gå tur med mange hunde, så hvorfor ikke også ænder :-) Så som I kan se på billederne var det nok ikke vores hunde der flyttede de løbeænder 

Tænker at alle de andre fik grinet gevaldigt. Leila og jeg havde også et stort smil på, men det hjalp ikke på vores hunde. De hjalp os ikke :-)

Så når enden er god er alting godt eller noget. 
Det har været en helt igennem en fantastisk god weekend, Jeg er mine hvalpekøber uendelig taknemmelig, jeg kaster en lille bold op, og de griber om den, og wupti vi laver et eller andet sammen. Jeg syntes det er helt vildt fedt at følge Uha hvalpene, se hvor ens og dog alligevel så forskellige. Se dem vokse med det vi sætter dem til. Se hvor meget de betyder for deres ejer. Jamen jeg kan kun sige TAK til jer, I gør mig glad. 
Glæder mig allerede til næste gang vi skal være sammen, også selv om vi ikke har planlagt noget endnu. 


Ingen kommentarer: